Ei ole olemassa renkaita jotka toimisivat vuoden ympäri Suomen ilmastossa. Siitä huolimatta markkinoilla on ympärivuotiseen käyttöön suunnattuja renkaita. Ruotsin Ajoneuvohuoltojen Yhdistys, SFVF, varoittaa vaarallisista tuotteista. –Ne vähentävät turvallisuutta teillämme, sanoo yhdistyksen johtaja, Bo Ericsson.
Olisihan se kätevää, jos ei renkaita tarvitsisi vaihtaa aina talven tullessa. Mutta Suomen ilmastossa voimme unohtaa tämän. Pohjoismaiden ilmasto asettaa aivan liian suuria vaatimuksia renkaille, jotta se voisi toimia. Täällä tarvitsemme kesärenkaita kesällä ja talvirenkaita talvella.
Suurin haaste on lämpötilojen vaihtelut. Kesärenkaassa oleva kumiseos toimii optimaalisesti viiteen lämpöasteeseen asti. Alemmissa lämpötiloissa kumi kovettuu ja menettää monia tärkeitä ominaisuuksiaan. Renkaan pito huononee huomattavasti, myös kuivalla ajotiellä.
Kitkarenkaita voi lain mukaan käyttää myös kesällä, mutta koska ne ovat tarkoitettu käytettäväksi alemmissa lämpötiloissa, ne menettävät suorituskykyään ja kuluvat nopeammin, kun ulkona on lämmintä. Kitkarenkaat ovat huonommat märällä alustalla kuin kesärenkaat.
– Ei ole olemassa renkaita jotka toimivat optimaalisesti sekä -35 asteessa ja +35 asteessa. On olemassa syynsä, miksi Pohjoismaissa on käytössä erikseen kesä- ja talvirenkaat. Renkaiden ominaisuudet pääsevät parhaiten esiin joko korkeissa tai matalissa lämpötiloissa, jolloin myös renkaiden pito on riittävä, Bo Ericsson kertoo.
Siitä huolimatta markkinoidaan ympärivuoden –renkaita, jotka lisäävät onnettomuuksien riskiä.
– Yhdistyksemme ei suosittele ostamaan näitä renkaita, sillä ne vähentävät tieliikenteen turvallisuutta, sanoo Bo Ericsson.