Ajaminen tavalla joka säästää sekä ympäristöä että rahaa kuulostaa ehkä liian hyvältä ollakseen totta. Mutta onko se mahdollista? Kyllä, Mekonomenin asiantuntija jakaa ympäristöystävällisiä neuvoja sekä opettaa ympäristöystävällisen ajotavan.
Sitä on hyvä käyttää vaikka olisi muutama plussa-aste. Ennen käynnistystä lämmitetty moottori säästää polttoainetta – ja kuluttaa moottoria vähemmän.
Lähde heti liikkeelle, jotta moottori lämpenee nopeasti. Näin myös pakokaasupuhdistus toimii paremmin.
Katso pitkälle eteenpäin, jos valot vaihtuvat punaiseksi, niin moottorijarruta nostamalla jalka kaasupolkimelta ja rullaa vaihde päällä. Käytä vaihteita ahkerasti. Monessa uudemmassa autossa on osoitin, joka näyttää optimaalisen hetken vaihtaa pienemmälle tai suuremmalle vaihteelle. Matalat kierrokset säästävät polttoainetta ja uudemmat autot selviävät hyvin nykimättä matalammistakin kierroksista.
Se säästää ympäristöä, rahaa ja henkiä. Et säästä juurikaan aikaa stressaamalla.
Jos vaihdat suurempiin renkaisiin kuin mitä autossa oli tehtaalta tullessaan, niin auto kuluttaa enemmän polttoainetta. Kun on seuraavan kerran renkaiden vaihdon aika – selvitä löytyykö autoosi oikean kokoiset pienellä vierintävastuksella olevat renkaat. Halvemmat renkaat voivat nopeasti tulla kalliiksi suuremman kitkan ja lyhyemmän elinkaaren vuoksi.
Mieti autoa hankkiessasi miten tulet autoa käyttämään. Tarvitsetko tosiaan nelivetoisen auton isolla moottorilla? Ehkä tulee edullisemmaksi vuokrata suurempi auto ne harvat kerrat kun sellaiselle on tarvetta? Pienempi auto jossa on oikeanlainen varustelu – kattoteline, vetokoukku – ehkä riittää. Pienemmässä autossa on lähes aina edullisempi hankintahinta, verotus ja vakuutus.
Usein lyhyitä matkoja ajavalle dieselauto ei ole järkevin vaihtoehto. Useissa dieselautoissa on lisäksi ylimääräinen lämmitin joka käynnistyy auton käynnistyessä – se kuluttaa polttoainetta sekä päästää puhdistumattomia pakokaasuja. Bensiinillä käyvä auto lämpenee nopeammin. Hyvä vaihtoehto on hybridiauto, jossa akkuvirta helpottaa käynnistymistä ja vähentää kulutusta matalissa nopeuksissa.
Ladattavan hybridin hankintahinta on hieman kalliimpi, mutta useimmiten sillä voi ajaa monta kilometriä ilman että polttoainemoottori käynnistyy. Lisäksi on vielä olemassa sähköauto, joka ei välttämättä ole kovin kallis – mutta se vaatii enemmän matkasuunnittelua ja lataamiseen voi mennä oma aikansa.
Hyvä vinkki pitää polttoainekulutus 5-10 prosenttia matalammalla, on huollattaa auto säännöllisesti. Talviaikaan synteettiset öljyt voivat madaltaa polttoainekulutusta entisestään.