Miehet antavat tunteiden vaikuttaa enemmän ostaessaan uutta autoa. Naiset miettivät auton ostoa useimmiten järjellä ja keskittyvät enemmän kustannuksiin ja auton toimintoihin. Brittiläisen Carbuyerin teettämän tutkimuksen mukaan naiset päättävät tänä päivänä useammin perheessä auton ostoon liittyvistä asioista.
Vanha ajattelumalli, että naiset valitsevat auton värin tai ulkonäön perusteella voidaan unohtaa. Carbuyerin tekemän kyselyn perusteella miehet tekevät päätöksiä tunteella, kun on kyse auton ostosta. Tutkimuksen mukaan miehet ovat kiinnostuneita auton ulkonäöstä, autoon liittyvistä mielikuvista ja suorituskyvystä – ja miehet antavat 20 prosenttia useammin auton värin ratkaista tuleeko kaupat vai ei.
Tutkimukseen osallistuneista naisista 40 prosenttia ilmoittaa, että autonvalmistajan maine vaikuttaa ostopäätökseen. Naiset antavat myös 20-25 prosenttia useammin polttoainekulutuksen, huolto- ja vakuutuskustannusten vaikuttaa ostopäätökseen. Naiset kiinnittävät myös enemmän huomiota auton tilavuuteen ja käytännön toimintoihin.
Tutkimuksessa selvisi myös, että perheissä yhä useammin nainen tekee ostopäätöksen uuden auton hankinnassa. Kyselyyn osallistuneista miehistä 50 prosenttia kertoo, että puoliso vaikutti ostopäätökseen. Kun taas naiset haluavat useammin päättää itse, heistä vain 39 prosenttia kertoo puolison vaikuttaneen ostopäätökseen.
Vaikka tutkimus osoittaa, että naiset ajattelevat auton ostoa useammin järjellä ja huomioivat kustannukset paremmin, löytyy alue jossa he jäävät toiseksi: Tutkimuksen mukaan on 20 prosenttia todennäköisempää, että mies onnistuu tinkimään auton hinnasta.
– Niin, tutkimuksen mukaan monilla naisilla on vielä pitkä matka siihen, että he tuntevat olonsa mukavaksi mennessään autonmyyjälle neuvottelemaan hinnasta, sanoo Carbuyersin toimittaja, Stuart Milne.