Renkaiden merkinnöissä käytetään eri numeroita ja kirjaimia. Tuntuvatko ne heprealta? Tässä artikkelissa Mekonomen selittää merkinnät – ne ovat hyvä osata, kun olet vaihtamassa renkaat tai ostamassa uusia.
Onko aika ostaa uudet renkaat? Siinä tapauksessa on hyvä tietää mitä eri rengasmerkinnät tarkoittavat. Marraskuussa 2012, EU:ssa tuli voimaan kehittyneempi ja informatiivisempi säädös renkaiden merkinnöistä – ja tunnistat ne varmaan tiski- tai muista talouskoneista.
Polttoainepumpulla varustettu symboli renkaan vieressä osoittaa kuinka paljon rengas vaikuttaa polttoaineen kulutukseen. Välttämätöntä? Kyllä, renkaiden vaikutus on noin 20 prosenttia ajoneuvon polttoainekulutukseen. Kun vierintävastus laskee, niin samalla laskee polttoaineen kulutus – ja siten myös hiilidioksidipäästöt. Lisäksi säästät polttoainekustannuksissa!
A-kirjain tarkoittaa pienintä vierintävastusta, G-kirjain suurinta vierintävastusta. Käytännössä puhutaan n. 0,5 litran polttoainesäästöstä 100 km kohden. Jos ajat 15 000 km/vuodessa, säästät n. 75 litraa bensiiniä, eli noin. 100 euroa, A-luokan renkailla verrattuna G-luokan renkaisiin.
Sadepilvellä varustettu symboli renkaan vieressä osoittaa kuinka hyvin rengas jarruttaa märällä alustalla. Ero A-luokan ja F-luokan renkaissa on kaksi auton mittaa, eli n. 10 metriä. (G-luokan renkaat eivät ole riittävän turvalliset ja niitä ei tulisi käyttää.)
Äänimerkillä varustettu symboli renkaan vieressä osoittaa renkaiden äänitason – mutta se osoittaa äänen voimakkuuden auton ulkopuolella, ei kuinka se kuuluu auton sisälle. Liikennemelu mitataan desibeleissä. Kolme mustaa viivaa merkinnässä viittaa korkeaan äänitasoon ja rengas ylittää Euroopassa määritetyn maksimitason (uudet määräykset tulivat voimaan vuoden 2016 alusta). Kaksi mustaa viivaa viittaa keskitason ääneen ja yksi viiva tarkoittaa, että kyse on hiljaisesta renkaasta, jossa renkaan äänitaso on 3 desibeliä hiljaisempi kuin tyyppihyväksytyssä renkaassa.
Muista että liian matalalla rengaspaineella varustettu rengas on äänekkäämpi kuin oikealla paineella varustettu rengas.
Tuotetietojen lisäksi on olemassa useita merkintöjä itse renkaassa. Siitä löytyy tietysti valmistajan nimi, sekä minkä tyyppinen rengas on kyseessä. Tärkein informaatio löytyy numero- ja kirjainsarjassa joka mm. kertoo renkaan koon. Se voi näyttää tältä:
185 – renkaan leveys millimetreissä (koko renkaan leveys, ei ainoastaan kulutuspinta)
65 – profiilisuhde (renkaan korkeus on 65 prosenttia poikkileikkauksen leveydestä)
R – kertoo että kyseessä on radiaalirengas
14 – vanteen koko (halkaisija tuumissa)
86 – renkaan kuormitusluokka (näyttää minimirajan)
T – renkaan nopeusluokitus. T= 190km/h
XL – Extra load, eli korotettu kuormitusluokka
Kuormitusluokka kertoo renkaan maksimaalisen kuormituksen. Muista kiinnittää huomiota siihen, kun vaihdat renkaan tai vanteen kokoa. Jos olet epävarma autosi vakiorengaskoosta, voit tarkistaa sen auton rekisteriotteesta.
Nopeusluokitus kertoo korkeimman sallitun nopeuden renkaalle. Seuraa mieluiten autonvalmistajan suosituksia minkä nopeusluokan renkaat sopivat parhaiten autoosi.
Q: 160 km/h
S: 180 km/h
T: 190 km/h
H: 210 km/h
V: 240 km/h
W: 270 km/h
Y: 300 km/h
Star – BMW Ensiasennusrengas
A/S – All Season (joka sään rengas)
A/T – All Terrain
C – Commercial (vahvistetut, tavallisia kevyissä kuorma-autoissa)
BSW – Black SideWall
E4 – E-merkintä
FR/FP/FSL – Vannereunan suoja
LT – Light Truck
MO – Mercedes Ensiasennusrengas
M+S/M&S – Mud and Snow (Muta & Lumi)
M/T – Mud/Terrain (muistuttaa A/T -rengasta)
M/C – Vain moottoripyörille
ML – Mit Leiste, Suojalistalla
N – Porsche Ensiasennusrengas
OWL – Outline White Lettering
P – Henkilöauton rengas
RF – Reinforced
SFI/Inner Side – Side Facing Inwards (renkaan sisäpuoli asennettaessa)
SFO/Outer Side – Side Facing Outwards (renkaan ulkopuoli asennettaessa)
TL – Tubeless
TT – Tube-Type (Sisäkumilla)
WSW – White SideWall
XL/EL – eXtra Load
On olemassa paljon muitakin lyhenteitä, mutta suurin osa on melko epätavallisia. Jos olet epävarma, ota yhteyttä lähimpään Mekonomen-myymälään.
Renkaissa olevat nuolet osoittavat pyörimissuunnan. Huomioi aina asennusvaiheessa että nuoli osoittaa auton kulkusuuntaan (eteenpäin).