Hur ofta har du inte tänkt ”Jo, det är lite irriterande att den där grejen inte fungerar i bilen – jag borde fixa den snart…” ? Eller kanske undrat över vad en bilservice egentligen fyller för funktion på din bil när den ändå fungerar rätt bra? Ett samtal med Mekonomens expert, hade antagligen fått dig att snabbt lämna in din bil på service.
– Det är ingen onödig kostnad utan ett underhåll som sparar pengar på sikt, säger han.
Och har din bil några år på nacken är den i allt större utsträckning i behov av service.
– Många av bilens komponenter behöver omvårdnad – går de sönder kan det leda till större kostnader. Ja, mottorras kan till och med resultera i att det inte ens är lönt att reparera.
Små fel kan också vara rent livsfarliga.
– En trasig glödlampa, som inte verkar så viktig att åtgärda, kan faktiskt leda till olyckor med andra på vägen.
Vid service av begagnade bilar görs också kontroller för att säkerställa driftsäkerheten.
– Ett driftstopp kan ju bli väldigt obehagligt för den som kör bilen.
Det är också viktigt att komma ihåg att en lyckad bilbesiktning inte betyder att bilen inte behöver service.
– Besiktningen gör en trafiksäkerhetskontroll på bilens status och anmärker på fel som märks när den är hos bilprovningen. Vid en service utvärderas det dessutom om bilen är trafiksäker i framtiden, och om eventuellt slitage kan orsaka ökade kostnader för kunden fram till nästa service.
När det gäller nya bilar är det viktigt att följa serviceintervallerna, menar han, för att inte missa några viktiga komponenter som är planerade att bytas ut. Dessutom kan det vara så att garantin inte gäller om bilen inte är servad rätt.
Det finns ytterligare fördelar med att lämna in din bil på service.
– Bilens värde hålls uppe – det är bara att tänka själv hur du reagerar när det står ”fullservad” på en bil du vill köpa. Dessutom får du också koll på framtida kostnader tack vare information om bilens status efter servicen. Om bromsarna börjar bli slitna eller liknande.
”Det låter inte så farligt. Men ibland när remmen brister så klättrar delar av den in till kamremmen vilket gör att motorn rasar. Skyhöga reparationskostnader.”
”Sker det från en automatlåda kan det leda till att oljan går in i styrboxarna, via kabelstammen, och kortsluter dem. Dyrt att laga.
”På nya bilar med elektrisk handbroms måste man koppla upp en dator för att kunna lägga bromsoken i serviceläge, innan kolven pressas in. Görs inte detta kan bromsoken tvingas bytas ut. 1000-2000 euros kostnader.”