Var sjunde bil har fel lufttryck i däcken, det stod klart när Däckrazzia kontrollerade ett stort antal bilar. Och resultatet av fel lufttryck: Sämre väggrepp, högre förbrukning och större däckslitage.
Det visade sig att få personer regelbundet kontrollerade sina däck och att det var många som körde med fel lufttryck. Det kan få flera allvarliga konsekvenser.
När trycket i ett däck är för lågt rullar det tyngre. Det gör att bränsleförbrukning och därmed avgasutsläpp ökar. Däcket slits också snabbare, enligt Däckrazzia kan ett däcktryck som är 30 procent lägre än rekommenderat riskera att halvera däckets livslängd.
– När vi håller koll på däcktrycket gör vi en miljöinsats och undviker onödiga koldioxidutsläpp. Om de resultat vi sett vid förra årets däckrazzior är representativa för hela Nordens bilpark blir konsekvensen stor för ökad bränsleförbrukning och för tidigt utslitna däck, säger Anders Hallberg på Energimyndigheten.
Att ha ett för lågt däcktryck påverkar också trafiksäkerheten. Med dåligt tryck i däcken kan bilen bli svår att hantera vid en undanmanöver eller häftig inbromsning. Det kan i värsta fall leda till olyckor.
För att säkerställa att du alltid har rätt lufttryck bör du kontrollera dina däck med jämna mellanrum, minst en gång i månaden. Ofta finns information om vilket som är rätt tryck i instruktionsboken eller på insidan av bilens tanklock. Tänk också på att det kan vara bra att reglera lufttrycket under speciella omständigheter. Till exempel kan din bil behöva lite högre lufttryck om man kör med tung last eller husvagn.
Om du är osäker på hur det står till med dina däck kan du få hjälp hos din närmaste Mekonomen Bilverkstad. Här kontrolleras både däckmönster och lufttryck när du väljer att serva bilen.