Det finns inga däck som fungerar bra året runt. Trots det finns det företag som marknadsför vad de kallar för ”året-runt-däck”.
Nu varnar Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, för de farliga produkterna.
– De riskerar säkerheten på våra vägar, säger Bo Ericsson, vd för SFVF.
Visst skulle det vara praktiskt att slippa byta hjul på sin bil när vintern kommer. Men det där kan vi glömma, det nordiska klimatet ställer för stora krav på däcken för att det skulle kunna fungera. Här behöver vi sommardäck på sommaren och vinterdäck på vintern.
Den största utmaningen är skillnaderna i temperatur. Ett sommardäck har en gummiblandning som fungerar optimalt ner till cirka fem plusgrader, i lägre temperaturer blir gummit för hårt och förlorar många av sina positiva egenskaper. Greppet blir betydligt sämre, även när vägbanan är torr.
Dubbfria vinterdäck är visserligen lagliga att använda på sommaren, men eftersom de är byggda för lägre temperaturer tappar de prestanda och slits snabbare när det blir varmare ute. Många dubbfria vinterdäck har också sämre egenskaper på vått underlag, jämfört med sommardäcken.
– Det finns inga däck som har egenskaper att klara av -35 grader till +35 grader. Det finns naturligtvis skäl till att vi i Sverige har vinter- respektive sommardäck. De olika säsongsdäcken har egenskaper att klara av låga eller höga temperaturer med bibehållet väggrepp, säger SFVF:s vd Bo Ericsson i ett pressmeddelande.
Trots detta finns det företag som marknadsför vad de kallar för helårsdäck eller året-runt-däck. Och det här är däck som skulle kunna öka risken för olyckor. Det får SFVF att se rött.
– SFVF avråder från köp av de här däcken eftersom det riskerar säkerheten på våra vägar, säger Bo Ericsson.