Vintervädret kan gå hårt åt ditt bilbatteri. Och på en långresa med familjen kan det här innebära problem. Tänk vilken mardröm att bli stående någonstans i kylan – och inte få igång bilen. Marcus Lind på Mekonomen i Ludvika ger sina bästa råd inför vinterresan.
– Det handlar ofta om att man använder mer ström än man hinner ladda upp. Själva starten drar mer ström när det är kallt, sen går fläkten ofta för fullt, man använder stolsvärme och eluppvärmda rutor och så vidare. Ett dåligt batteri kan fungera hyfsat under optimala förhållanden men vid låga eller väldigt höga temperaturer klarar det inte av att prestera. Då kan man bli stående.
– Det där är en svår fråga. Ibland märker man att motorn går tungt och får tugga lite längre innan det startar. På vissa modernare bilar får man ett felmeddelande om att batteriet är dåligt.
– Jag tycker att du ska åka till en Mekonomen Bilverkstad och be att få batteriet testat. Visar det sig vara dåligt kan du då byta direkt på plats. Vissa av våra butiker har också mätutrustningen och kan hjälpa till med att funktionstesta ditt batteri.
– Om du vet med dig att du kört korta sträckor under en period är det bra om du kan underhållsladda batteriet. Jag brukar själv ladda ungefär en gång i månaden, men det är vettigt att göra det ännu oftare.
– Nej, det måste man inte göra. Batteriet kan sitta kvar i bilen. På många modernare bilar kan det faktiskt orsaka mer krångel om man kopplar ur det. Det kan behöva kodas om för att bilen ska funka sen. Då är det bäst att åka till verkstaden.
– Den smidigaste lösningen är att installera en motorvärmare i bilen och samtidigt välja till en fast monterad batteriladdare. Då har man alltid fulladdat batteri, säger Marcus Lind.