Dags för sommardäck på bilen? Det finns en del att tänka på då. Här är några viktiga punkter som du inte får missa!
Det är vanligt att det sipprar ut lite luft när sommarhjulen ligger på förvaring under vintern. Och fel lufttryck kan innebära att däcken inte fungerar optimalt, att de slits onödigt mycket och att rullmotståndet blir för stort och därmed orsakar högre bränsleförbrukning. När Mekonomen hjälper till med hjulskiftet kontrolleras alltid lufttrycket så att det är perfekt.
Det är lätt att bli sugen på att sätta på sommarhjulen – men gör det inte för tidigt. Även om det är torrt på vägbanan behöver gummiblandningarna i sommardäcken några plusgrader för att fungera optimalt. Och det finns ju alltid en risk att det kommer ett sista snöfall. Då är det inte roligt att ha sommardäck på bilen.
Att byta till sommardäck för sent är inte heller bra, att köra med vinterdäcken när det är för varmt ute orsakar stort slitage. Vinterdäck har också sämre prestanda än sommardäck i för höga temperaturer.
Enligt lagen ska sommardäcken ha ett mönsterdjup på minst 1,6 millimeter och vinterdäck 3,0 millimeter. De allra flesta däckproffs rekommenderar dock att man byter ut däcken långt innan de blir så slitna, inte minst för att minska risken för vattenplaning. Läs mer om hur du kan minska risken för att hamna i vattenplaning här.
Hos din Mekonomenverkstad kan du få hjälp med att skifta hjul. Då kontrolleras också mönsterdjupet och du kan få råd om hur du ska göra.
Under vintern kan bromsarna slitas mycket. Därför är det en bra idé att se över både bromsskivor och belägg i samband med att man byter till sommardäck. Den här översynen ingår när Mekonomen skiftar hjul på din bil.
Vissa däck är byggda för att rulla åt rätt håll. Se till att de hamnar rätt på bilen, det brukar finnas en pil som visar rotationsriktningen.
Man brukar säga att man ska ha de bästa däcken bak, oavsett om bilen är fram- eller bakhjulsdriven. Men ett bättre råd är att skaffa nya däck om något eller några av dem är så slitna att detta blir en fråga som du måste ta ställning till.
Rätt förvarade kan däck hålla länge utan att gummit förlorar sina positiva egenskaper. Men börjar de bli uppemot tio år kan det vara dags att byta, även om mönsterdjupet är bra. Ser du torrsprickor i däcken? Då är risken för punkteringar stor och det är dags att genast skaffa nya. Är du osäker? Hos Mekonomen kan du alltid få hjälp med att kontrollera dina däck.
Däck kan slitas ojämnt och det kan ha flera anledningar. Om det är slitage på den ena sidan av slitbanan kan hjulinställningen vara felaktig. Det kan du få hjälp med hos din Mekonomenverkstad.
Mekonomens verkstäder kan hjälpa till med att skifta däck på din bil.
I samband med det ser verkstadens utbildade personal över dina däck så att det inte finns några skador, att lufttrycket är rätt och att mönsterdjupet är okej. De varnar också om det skulle visa sig att däcken är för gamla.
När hjulen tas av från din bil passar Mekonomen också på att kontrollera bromssystemet på din bil. Det här är bilens viktigaste säkerhetssystem och det kan ha slitits hårt under vintern. Skulle något behöva åtgärdas kontaktas du och får ett kostnadsförslag.